maandag 9 maart 2009

Bijbel en theologie(11). Bathseba(3). Uria

Uria de Hethiet, zoals hij meestal wordt genoemd. Hij was één van de "helden van David", het keurkorps dat met David rondgezworven had, en legendarische heldendaden had verricht.
Hij trouwt met Bathseba, de dochter van Eliam. Eliam wordt ook genoemd bij de helden van David. Dat betekent dus, dat Uria veel ouder was dan Batseba.
David verleid Bathseba (of andersom), ze wordt zwanger en dat kan haar het leven kosten.
David laat Uria komen, die met Bathseba moet slapen om de schijn op te houden.
Hij doet dat niet, en dat kost hem het leven.
Je vraagt je af, waarom Uria niet bij zijn vrouw in bed kruipt. Soldaten hebben niet de reputatie van grote terughoudendheid op dit gebied, zeker niet als ze van het front komen.
Er zijn twee antwoorden anders dan die hij aan David geeft:
- Hij heeft gehoord dat David met Bathseba heeft geslapen, en weigert mee te werken aan David's scenario, waarbij hij als vader van het kind wordt aangemerkt.
- Hij is homosexueel, en heeft geen belangstelling voor vrouwen.
Dat klopt met mijn these dat Bathseba de badshow uitvoerde om zwanger te worden, zoals ik in mijn stukje over Bathseba aangaf.

1 opmerking:

Michiel Osinga zei

Wat ben ik toch een domme blockhead! Ik weet totaal NIETS over de bijbel en verzin daarom alleen maar leugens en onzin. Sorry mensen, de duivel verleidt me om deze onzin uit te kramen: ik ben namelijk niet bekeerd, weet u...vergeeft u mij!!!