vrijdag 20 maart 2009

Is Nederland een rechtstaat?(2)

In mijn vorige blog hierover gaf ik aan, dat daarvoor goed wetten en goede rechters nodig zijn.
Deze week was er al weer een geval, wat twijfel aan de deskundigheid van de rechters oproept.
Bensaïd Nakach werd vrijgelaten na 15 jaar ten onrechte in de TBS-kliniek te hebben doorgebracht. Onderzoek door het Pieter Baan Centrum leverde op, dat hij een "ernstige, gecombineerde paranoïde en narcistische persoonlijkheidsstoornis" zou hebben.
Tegelijk werd aangegeven, dat hij niet aan het onderzoek had meegewerkt. Een gewoon mens zou vragen, hoe het Pieter Baan Centrum dan tot die vergaande conclusie kon komen, en volgens de advokaat was er alleen maar een handgeschreven conclusie opgeleverd. Maar de rechters twijfelden niet.
Andere onderzoekers veegden de vloer aan met het rapport, maar de rechters hielden vol:
het PBC had gelijk, uiteraard zonder opgaaf van wettig en overtuigend bewijs.
Een rechter kan niet alles weten, maar moet wel kritisch blijven, en dat is hier niet gebeurd.
Tegelijk vraag je je af: incident of topje van een ijsberg?

1 opmerking:

Theon zei

Hallo hier Theon, onder die gebruikersnaam te vinden op deze website.

Het is vermoedelijk het topje van de ijsberg dit verhaal van rechters die het Pieter Baan Centrum niet verkiezen af te vallen. Zelf heb ik dit wereldje van binnenuit mogen beleven en heb ook meegemaakt dat het PBC mij niet onderzocht en wel een rapport uit de mouw schudden, zelfs zonder daarbij de wettelijk vereiste psychologische rapportage en door de psycholoog ondertekende conclusies. Rechters hadden ook in mijn geval helemaal geen boodschap aan recht en waarheid. Zelfs toen in een tegen-rapportage vrijgevestigde psychiaters het PBC verhaal er onder uit haalden, en zelfs toen door het intrekken van de getuigenis van een bewerkte kroongetuige er helemaal geen delict en ook geen medische reden meer bestond, gingen rechters door met hun 'gelijk' te behalen. Liever vals beschuldigen dan met elkaar van hun maatschappelijk voetstuk vallen, zullen zij wel gedacht hebben. En lekker geen schade vergoeden...
Helaas vrees ik dat er veeeeel meer zaken als de mijne en als genoemde zijn. Het punt is dat ik er nergens mee terecht kan.
Maak het goed, je toegenegen, Theon.