donderdag 8 september 2011

Enquêtes

Er werd volgens de krant in een enquête gevraagd: "Moeten homosexuele mannen en lesbische vrouwen vrij zijn hun leven te leiden zoals ze dat willen?"
Ongetwijfeld bedoelen de vraagstellers heel iets anders dan ze vragen. Niemand kan zijn leven leiden zoals hij dat wil, zelfs Khadafi niet. Je moet altijd rekening houden met anderen en met de wet.
Maar dat bedoelden de vraagstellers uiteraard niet.
Toch is dat iets dat ik veel tegen kom bij enquêtes. Die bedoelen wat anders dan ze zeggen, of ze gaan uit van een situatie die geen realiteit is. In de vragen kun je je mening niet kwijt, want de situatie is anders.
Ik noem de enquête van de vereniging eigen huis, die ik in een vorige blog noemde.
Ik schreef dat ik het belachelijk vond een enquête van 5-10 minuten te houden over een telefoongesprek van 2 minuten. Ik had er bij moeten zetten, dat ik een vraag via email had gestuurd, en dat de VEH toen het antwoord niet mailde, maar vroeg om mijn telefoonnummer en een geschikt tijdstip om terug te bellen.
Dat vond ik pas echt belachelijk, maar dat kon ik in de enquête niet kwijt.
Iets dergelijks geldt voor mij elke enquête die ik toegestuurd krijg. Ik vul ze dan ook niet meer in.

Geen opmerkingen: