maandag 8 augustus 2022

Bijbel en theologie(40). Bizarre gelijkenissen(10). De rijke dwaas.

Lukas 12:16-21. 16. En Hij zei tot hen een gelijkenis, en sprak: Het land van een rijk mens had wel gedragen; 17. En hij overlegde bij zichzelf, zeggende: Wat zal ik doen, want ik heb niet, waarin ik mijn vruchten zal verzamelen. 18. En hij zei: Dit zal ik doen; ik zal mijn schuren afbreken, en grotere bouwen, en zal aldaar verzamelen al dit mijn gewas, en deze mijn goederen; 19. En ik zal tot mijn ziel zeggen: Ziel! gij hebt vele goederen, die opgelegd zijn voor vele jaren, neem rust, eet, drink, wees vrolijk. 20. Maar God zei tot hem: Gij dwaas! in deze nacht zal men uw ziel van u afeisen; en hetgeen gij bereid hebt, wiens zal het zijn? 21. Alzo is het met dien, die zichzelf schatten vergadert, en niet rijk is in God. De man gedroeg zich overeenkomstig Prediker 18:15: Daarom prijs ik de vreugde, want er is onder de zon niets beters voor de mens dan dat hij zich aan eten en drinken te goed doet en geniet. Maar God is het daar niet mee eens. Technisch klopt het niet: de man zou nooit op tijd oude schuren kunnen afbreken en nieuwe bouwen - zijn oogst zou bederven. Het afbreken van de oude schuren was ook nergens voor nodig - het bouwen van nieuwe zou genoeg zijn. En eigenlijk zou er een vervolg moeten zijn: zou deze persoon in de hemel komen of in de hel. Zoals bij de rijke man en de arme Lazarus.

Geen opmerkingen: