vrijdag 31 maart 2023

Vragenlijsten bij beleggen.

Ik beleg bij Saxobank. O.a. in aandelen. Als ik een bepaald aandeel aanklik krijg ik de volgende boodschap: Product mogelijk niet passend - Vragenlijst verlopen De beantwoording van de vragenlijst voor dit product is verlopen. Wij beschikken derhalve over onvoldoende (up-to-date) informatie om te kunnen beordelen of dit product (nog steeds) passend is voor u. Wij raden het af om door te gaan met de order. Wij verzoeken u naar de vragenlijst te gaan om uw kennis en ervaring opnieuw te testen. Bizar, om vier redenen: 1. Zoiets heeft alleen zin om te doen als je kunt controleren of de persoon aan wie het gevraagd wordt ook de vragenlijst invult. Die controle is er niet. Het is heel goed mogelijk om de vragenlijst door een slim neefje te laten invullen. 2. Als je antwoorden worden afgekeurd, kun je de lijst opnieuw invullen. Als je de vragen en de mogelijke antwoorden hebt vastgelegd, dan krijg je op een gegeven moment wel een lijst met de goede antwoorden. Het is kennelijk niet mogelijk om steeds nieuwe vragen te verzinnen. 3. Sommige vragen gaan niet over je kennis van het onderwerp van de lijst. Soms zelfs paar een paar van de tien. Bijvoorbeeld bij ETFs. Dus je kennis van ETFs wordt niet getest. 4. Ze willen dat je elk jaar lijsten invult van het type beleggingen waarin je belegt. Alsof je dement bent. Het is duidelijk waarom ze het zo doen - ze willen niet dat zij ergens de schuld van krijgen. Zo voldoen ze aan hun zorgplicht. Ik legde punt 1 voor aan Saxo via de chat. Ik kreeg als antwoord oa "Dat is volledig uw eigen verantwoordelijkheid" "Er zijn gewoon bepalingen waarin wij dit verplicht moeten tonen, u kan het laten voor wat het is, dit heeft geen invloed op uw handelen""Er zijn alleszins geen consequenties buiten bij de vragenlijst voor opties, die bepaalt of u combinatie orders kan inleggen".

Geen opmerkingen: