zondag 9 augustus 2020

Conversie Google Sites New 1

Google heeft laten weten dat Classical Google Sites verdwijnt. Sites die hiervan gebruik maken moeten converteren naar Google Sites New. Er is een conversieprogramma beschikbaar. Ik heb een flink aantal sites op basis van Google Sites, en probeerde het conversie-programma uit. Bij de eerste site die werd geconverteerd vielen al drie zaken op die mij niet aanstonden. 1. Het is niet mogelijk kleur in de tekst aan te brengen. In het origineel had ik een aantal woorden rood gekleurd, maar die nuance ging bij de conversie verloren, en blijkt ook niet bij editen na de conversie aangebracht te kunnen worden. Merkwaardig, vrijwel elk tekstverwerkingsprogramma kan letters en woorden kleuren. Latere edit: inmiddels kun je letters een kleurtje geven. 2. Automatisch worden er blanco regels tussengevoegd als je een return geeft, en die heb ik niet kunnen verwijderen. Dat had gekund als ik bij de HTML code had gekund, maar dat is niet de bedoeling. 3. Ik had het menu in de side-bar aangepast: ik had er links naar buiten de websites in gezet, en de volgorde aangepast. De twee soorten worden gescheiden. Ik had de twee soorten doorelkaar in het menu gezet, met een volgnummer. Die kloppen nu niet meer. Men zegt dat Google het conversie-programma blijft verbeteren. Dat is hard nodig! Aan de andere kant: Google heeft al heel wat goed werkende programma's in de prullemand gegooid. Picasa bijvoorbeeld, en Wave. En de programmaatjes die je met Nest kon maken werken ook niet meer.

Geen opmerkingen: